
gobmallorca.com 09/05/2025 - 10:54:43 | ![]() ![]() |

Denunciam la destrucció de nius de cabot a diferents pobles de Mallorca
Recordam que aquesta és una espècie protegida i la destrucció dels seus nius és il·legal
Aquesta setmana hem pogut confirmar la destrucció intencionada de nius i colònies de cabot (Delichon urbicum) a Sineu i a Artà.
El cabot és un petit ocell migratori que durant la primavera i estiu ocupa molts dels nostres pobles i ciutats per a reproduir-se. Fa nius de fang baix els voladissos de les teulades i altres elements de les façanes. La seva alimentació és exclusivament insectívora, i d’aquesta forma ajuda a controlar les poblacions d’insectes a l’entorn urbà defensant-nos de molèsties i malalties. És idò un cas clar de benefici mutu entre humans i fauna silvestre.
Està inclòs al Listado de Especies Silvestres en Régimen de Protección Especial (Reial decret 139/2011), i la seva protecció està regulada per la Llei 42/2007, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat. Aquesta normativa prohibeix expressament la destrucció de nius, així com la molèstia o eliminació d’animals en qualsevol fase del seu cicle vital.
La destrucció dels nius és encara més greu en aquests moments, ja que ara els cabots es troben en ple procés reproductiu, en el moment de la incubació dels ous o ja del creixement dels pollets, i per tant l’eliminació dels nius implica ara el fracàs de la cria i, en alguns casos, fins i tot la mort dels pollets (com es pot apreciar a la imatge adjunta, corresponent a un dels casos denunciats aquesta setmana).
Pollets de cabot morts després de caure d’un niu que acabava de ser destruït.
Els nius de cabot poden ser considerats una molèstia per alguns, ja que davall es van acumulant els excrements de la família. Cas que es vulgui resoldre aquesta situació, existeixen solucions en forma de safates o canals que es poden col·locar baix els nius i eviten que els excrements caiguin a terra.
El GOB ha presentat denúncia d’aquests casos de destrucció de nius davant la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, per tal que siguin iniciats els corresponents expedients d’infracció i sanció als responsables.
Feim una crida a la ciutadania perquè respecti la fauna silvestre que viu als nostres pobles i ciutats, cada cop més escassa, i instam a comunicar-nos altres casos de destrucció de nius cabot o directament a denunciar-los davant les autoritats.


- Ocupación urgente de los terrenos afectados por la ejecución del «Proyecto de las obras de conducción de agua potable de Petra a Manacor», y depósito regulador capacidad de 10.000 m3
- El CEIP Nou de Felanitx tendrá 450 plazas: Educación infantil de 2º ciclo: 6 unidades y 150 puestos escolares - Educación primaria: 12 aulas y 300 (y una unidad educativa)
- Aprobación definitiva de la modificación puntual de las NNSS de planeamiento de Capdepera con respecto a la delimitación del área de protección del Castillo. Superficie 85.628 m²
- Presentan 1.213 nuevas viviendas públicas para residentes: (34) en Maria; Petra (16), Manacor (15), Sant Llorenç (15, en Cala Millor), Capdepera (15), Artà (12), Felanitx (8), Sineu (4) y Sant Joan (3)
- VOX EXIGE ANALIZAR EL ORIGEN Y ANTECEDENTES DE LOS AGRESORES PARA COMBATIR LA VIOLENCIA DE FORMA EFECTIVA
- VOX PROPONE UNA REFORMA FISCAL INTEGRAL, CUOTA CERO Y BONIFICACIONES DEL 100% A LA CONTRATACIÓN PARA SALVAR A LOS AUTÓNOMOS
- El presupuesto de Turismo en el Consell de Mallorca se sitúa en 20,6 millones con el objetivo de consolidar e impulsar aún más la lucha contra la oferta ilegal
- El PP reclama a PSOE y Vox que antepongan los intereses de Balears a las estrategias nacionales de Sánchez y Abascal
- En marxa la 9a edició del Concurs de Mostradors “Viu Nadal al Terme de Santanyí”
- Xisco Truyols, nou campió del món de Scrabble Duplicat en català










































